Celem klubu jest:
·
propagowanie wśród młodzieży jak najszerszej wiedzy na temat Europy
wspólnego
dziedzictwa kulturowego
·
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka,
bezpieczeństwa
·
zachęcanie odpowiednich instytucji do pomocy w szerzeniu informacji o
·
Europie, instytucjach Europejskich, integracji europejskiej, krajach
członkowskich,
Wspólnoty Europejskiej i Rady Europy.
Członkostwo
w takich klubach ma charakter dobrowolny. Każdy z klubów powinien określić własne
zasady działalności, nie będące w sprzeczności z
zasadami podstawowymi. Ponadto każdy powinien
mieć symbol oraz motto.
Zadaniem Klubu Europejskiego jest:
·
organizowanie konkursów dotyczących wiedzy na temat zjednoczonej
europy
·
organizowanie spotkań informacyjnych
·
wymiana doświadczeń i wiedzy z innymi klubami europejskimi w kraju
i za granicą
·
gromadzenie aktualnych informacji dotyczących wiedzy o Polsce i
świecie
·
opracowanie własnych materiałów, szkoleniowych, biuletynów, gazetek
szkolnych
·
organizowanie i obchodzenie Dnia Europy
Wymienione
wyżej zadania Klubów Europejskich mają posłużyć jako przykład
działalności
takich
ośrodków. Dalsza inicjatywa w tym zakresie
powinna należeć zarówno do uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Kluby Europejskie
powinny być miejscem spotkań młodzieży pewnego rodzaju kółkami
zainteresowań. Udział w nich ma się wiązać nie tylko ze zdobyciem wiedzy,
ale też z możliwością poznania świata nawiązania interesujących kontaktów,
a także zdobycia ciekawych
doświadczeń.
Szkolny
Klub Europejski otwarty jest dla wszystkich. Spotkania odbywają się w
sali
42 w soboty na 5 godzinie lekcyjnej. Spotkania prowadzone są przez pana
prof.
Piotra Ziuziakowskiego. Osoby, które chcą zapisać się do Szkolnego Klubu
Europejskiego
mogą skontaktować się z panią prof Małgorzatą Karbownik, panią prof.
Aleksandrą Katą-Majchrowską i z panem prof. Piotrem Ziuziakowskim.
Dzień europejski
Zajęcia z edukacji europejskiej były
przygotowane metodą projektu tzn. klasy
miały podany temat, który brzmiał
„Dzień Europejski w szkole” i zadaniem klasy
było: wybór kraju, który chcą zaprezentować
oraz forma tej prezentacji. Każda klasa
samodzielnie gromadziła materiały na temat
danego kraju, a następnie poszczególne grupy osób z klasy przygotowywały
ekspozycje w klasopracowni oraz różne formy
prezentacji artystycznej. Uczniowie mieli całkowitą
dowolność w doborze treści
dotyczących danego kraju. Samodzielnie też
przygotowywali prezentację artystyczną. Temat podejmowany był często na
lekcjach wychowawczych. Dużo czasu poświęcili
też uczniowie poza zajęciami na
przygotowanie prezentacji. Szczególne ożywienie
nastąpiło w dwa tygodnie przed
prezentacją, ponieważ okazało się, że w ostatnim
tygodniu trzy dni są wolne od zajęć.
W dniu 5 maja 2001 r. odbyła się prezentacja
projektu „Dzień Europejski w szkole”.
Zajęcia w tym dniu miały szczególny charakter, były one
prowadzone przez uczniów. W ciągu pierwszych trzech godzin lekcyjnych odbywała
się prezentacja krajów europejskich w klasopracowniach. Były tam
przedstawiane ekspozycje dotyczące danego kraju, a także najciekawsze
informacje z nim związane. Niektóre klasy przygotowały potrawy
charakterystyczne dla danego kraju, którymi częstowano przychodzące osoby.
Jednak prawdziwy popis artystyczny można było zobaczyć od godziny 11:00. Każda
kolejna klasa, która przedstawiała swoje państwo, zadziwiała czymś nowym.
Uczniowie prowadzili konkursy, zachęcając wszystkich do udziału skromnymi
upominkami, rozdawali pamiątki, częstowali potrawami. W czasie tej imprezy śpiewano,
tańczono, przedstawiano informacje, ekspozycje artystyczne, prowadzono quizy, mówiono
wiersze w języku polskim jak i w obcych, znalazło się też dużo humoru, co ożywiało
atmosferę.
W
projekcie wzięło udział 21 klas. Temat okazał się bardzo interesujący i
wszystkie klasy, które w dniu 5 maja były w szkole, były zaangażowane, a
nawet dwie klasy tj. II L.T. a oraz grupa dziewcząt z II L.T.b nie mające w
sobotę zajęć, zgłosiły chęć aktywnego uczestniczenia w projekcie. Poniżej
przedstawiamy, jakie klasy wzięły udział w projekcie:
I
L.O.a - Niemcy
I
L.O.b -
I
L.T.a i I L.T.b -
I
L.T.C, I T.C., I L.E.A, IV T.C., II T.C. -
I
L.Z.m -
II
L.E.a -
II
L.E.b -
II
L.T.a - Szwecja
III
L.E.a -
III
L.E.c -
III
L.H. -
III
T.C. -
III
L.E.b - Rosja
I
L.E.c i IV T.E. -
I
L.E.b -
Naszą przedstawiła klasa III T.C. Była to prezentacja bardzo autentyczna i chyba wszystkich ujmująca za serce. . Gdybyśmy mieli przyznawać miejsca, to pierwsze zajęłaby klasa I L.Z.m. która do końca nie chciała zdradzić żadnej informacji na temat swojej prezentacji.
Impreza była sponsorowana przez Centrum Informacji Europejskiej, Fundacje im. Roberta Schumana oraz Goethe Jnstitut w Warszawie. Dla wszystkich zaangażowanych uczniów były pamiątki w formie zakładek, długopisów oraz książek.
Ten dwugodzinny pokaz na sali gimnastycznej nie był nudnym wysłuchiwaniem informacji, ale prawdziwym widowiskiem, w którym młodzież pokazała swoje talenty i w którym wzięła udział większość naszej szkoły.
Wspaniała zabawa o walorach edukacyjnych zakończona została przez vicedyrektora ZSZ nr i Piotra Ziuziakowskiego, który podziękował autorce i realizatorce pomysłu Aleksandrze Kata-Majchrowskiej ( nauczycielce języka niemieckiego ) a także nauczycielom, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu i młodzieży aktywnie uczestniczącej w imprezie.
II Spotkania Europejskie
W dniu 16 maja 2002 roku nasza szkoła uczestniczyła w II Spotkaniach Europejskich, które odbyły się w Piotrkowie Trybunalskim. Przedstawialiśmy Szkocję. Oto zdjęcia z tej imprezy:
|