SZKOLNY SYSTEM WYCHOWAWCZY
§42
1. Działania wychowawcze Szkoły mają charakter systemowy i podejmują je wszyscy nauczyciele wspomagani przez Dyrekcję i pozostałych pracowników szkoły.
2. Podstawą realizacji zadań wychowawczych jest Program Wychowawczy Szkoły. Program opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i zadania o charakterze wychowawczym, które szkoła zamierza realizować.
3. Program obejmuje rozwój ucznia w wymiarze:
1) intelektualnym,
2) emocjonalnym,
3) społecznym,
4) zdrowotnym.
4. Program Wychowawczy opracowuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opini rodziców i samorządu uczniowskiego, na początku każdego roku szkolnego.
§43
1. Celem działań wychowawczych szkoły jest:
1) Intelektualny i zawodowy rozwój ucznia (słuchacza),
2) Wychowanie kulturalne i kształcenie umiejętności komunikacji interpersonalnej,
3) Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych,
4) Przygotowanie do życia w rodzinie,
5) Nauczenie odpowiedzialności i kształtowanie własnych zachowań,
6) Profilaktyka zdrowotna, bezpieczeństwo i sprawność fizyczna, jako ważny kapitał człowieka,
7) Przygotowanie do życia i funkcjonowania w społeczeństwie europejskim,
8) Tworzenie środowiska szkolnego w którym obowiązują jasne i jednoznaczne zasady akceptowane i respektowane przez całą społeczność szkolną.
§44
1. Kluczem do realizacji działań wychowawczych szkoły jest:
1) Misja Szkoły,
2) Kontrakt Wychowawczy,
3) Wzór osobowy absolwenta szkoły.
§45
Podstawowym podmiotem w systemie wychowawczym szkoły jest uczeń.
§46
1. W oparciu o Program Wychowawczy szkoły wychowawcy klas opracowują programy wychowawcze na cykl kształcenia.
2. Klasowe Programy Wychowawcze powinny uwzględniać następujące zagadnienia:
1) Poznanie ucznia, jego potrzeb i możliwości,
2) Przygotowanie ucznia do poznania własnej osoby,
3) Wdrażanie uczniów do pacy nad własnym rozwojem,
4) Pomoc w tworzeniu systemu wartości,
5) Strategie działań, których celem jest budowanie satysfakcjonujących relacji w klasie:
a. adaptacja,
b. integracja,
c. przydział ról w klasie,
d. wewnątrzklasowy system norm postępowania,
e. określenie praw i obowiązków w klasie, szkole,
6) Budowanie wizerunku klasy i więzi pomiędzy wychowankami:
a. wspólne uroczystości klasowe, szkolne, obozy naukowe, sportowe,
b. edukacja zdrowotna, regionalna, kulturalna,
c. kierowanie zespołem klasowym na zasadzie włączania do udziału w podejmowaniu decyzji rodziców i uczniów,
d. wspólne narady wychowawcze,
e. tematyka godzin z uwzględnieniem zainteresowań klasy,
f. aktywny udział klasy w pracach na rzecz Szkoły i środowiska,
g. szukanie, pielęgnowanie i rozwijanie tzw. "mocnych stron klasy"
7) Strategie działań, których celem jest wychowanie obywatelskie i patriotyczne,
8) Promowanie wartości kulturalnych, obyczajowych, środowiskowych i związanych z ochroną zdrowia,
9) Preorientacja zawodowa.
|